חברות תקשורת בישראל

בשנים האחרונות ראינו מגמה מעניינת מאד בענף התקשורת בישראל. נכנסו שחקנים חדשים לתחום, התחרות גדלה וכתוצאה מכך, אנחנו הצרכנים, נהנים מעלות חודשית נמוכה מאד. אם נשווה את המחירים ששילמנו בתחילת הדרך, בתקופה בה רכשנו את הטלפון הנייד הראשון שלנו למחירים שאנחנו משלמים היום, נגלה שמדובר בפערים אדירים (לטובתנו) ומצד שני, שוק התקשורת רק גדל והתחרות בין החברות נעשתה קשה יותר. מדובר ללא ספק במצב שכנראה לא יוכל להמשיך להתקיים.

חברות התקשורת סובלות מהפסדים, התחרות גרמה מצד אחד להורדת מחירים ומצד שני, אותה תחרות גם גרמה לנטישה של לקוחות כתוצאה ממעבר לחברות תקשורת מתחרות. כולנו נתקלנו כבר בשלב כזה או אחר באמנות החיזור של חברות התקשורת. נראה שנציגי המכירות של אותן חברות יעשו כל מה שאפשר כדי לא לאבד אותנו כלקוחות קבועים.

רגולציה שהורידה את מחירי דמי המנוי ממאות לעשרות שקלים ושחקנים חדשים שנוספו לשוק התשורת, גורמים לקריסה איטית של ענף התקשורת בישראל.

אנחנו כאמור כצרכנים, נהנים מאד מהמצב אבל המצב הזה לא יכול להמשיך להתקיים עוד הרבה זמן. נכון להיום, אנחנו "מפגרים" בתחום התקשרות, יש לנו אקזיטים של מיליארדים, השקעות בהייטק ומצד שני, חברות התקשורת מפסידות תוך כדי שנדרש מהן להשקיע בפיתוח של טכנולוגיות חדשות לשיפור ביצועים ומהירות.

יש ניצנים ראשוניים מצד משרד התקשורת למתן הטבות (פרטנר וסלקום). הטבות בכל הקשור למערך פריסת סיבים אופטיים כדי לעודד תחרות בריאה יותר וכדי לעודד השקעות בתשתיות מתקדמות.

השיפור הכלכלי של חברות התקשורת יגיע בין השאר כשהתלות בחברות כמו בזק והוט תרד. כיום חברות התקשורת מבססות את השירותים שלהן על בסיס התשתיות של בזק והוט, ביום בו לחברות התקשרות תהיה תשתית שלהן, המצב ישתנה כמובן והן ירוויחו יותר.

בנוסף לכך, ביום בו משרד התקשורת יסיר התנגדות ויאפשר מיזוגים ורכישות בין השחקנים בענף, נוכל כולנו, הצרכנים מצד אחד והחברות מצד שני ליהנות מאיזון נכון ובריא בין מחיר הוגן לצרכן לבין רווח הוגן של החברות.

האיזון הזה צריך להגיע תוך הבנה מלאה של המצוקה (הפסדים כבדים המובילים לפיטורי עובדים) בה נמצאות חברות התקשורת. האיזון הזה צריך להיות נר לרגליו של כל רגולטור.